Tarihi insan yapar. Bu insanların içinde kimileri büyüktür yalnızca zamanını bekler; kimileri küçüktür sadece tesadüf isimli bir ata bindikleri için yakışıklı görünür. Bir de nev-i şahsına münhasır olanlar vardır. Çin’in modern tarihine damgasını vuran ve bugünkü Çin Halk Cumhuriyeti’ni kuran Mao Zedong böyle bir adamdır.
İlginçliği devrim yapmasından gelmez. Tarih boyunca çok
devrimci lider görülmüştür. Köylülerle devrim yapması bir başarı kabul
edilebilirse de bu onu bugün burada misafir etmemize yetmez. Dünya’nın en
kalabalık bir ülkesinde devrim yapmak da sadece ölçeğin büyümesi itibarıyla
kıymet taşır. Peki nedir Mao’yu ilginç yapan? Kendi kurduğu yapıya karşı devrim
yapması!
Devrimi köylülerle birlikte başaran ve kendisi de bir nevi köy
hayatı yaşayan Mao; şehirlerden ve şehirlerde yaşayanlardan nefrete etmese bile
onları pek beğenmiyordu. Şehirleri gereksiz derecede karışık, şehirli vücutları
nedensiz zayıf, şehirli gelenekleri saçma ve şehirli düşünce tarzını açıkça
zararlı sayıyordu. Fakat iç savaş sonrasında Çin’in liderliğini eline geçirince
parti binalarının çoğunluğunu şehirlere taşımak ve parti kademelerini
şehirlilere açmak zorunda kaldı.
Çokları Mao’nun şehir hoşnutsuzluğunun zamanla
yumuşayacağına inanıyordu. Bazıları ise şehirli adamların başını Mao’nun
çektiği köylü takımını tasfiye edeceği zamanı bekliyordu. Kimsenin beklemediği
bir ihtimal vardı: Mao’nun kendi kurduğu partisinin üst ve orta-üst düzeyini
kendi eliyle, üstelik parti üyesi bile olmayan gençlere kırdıracağı! Kültür
Devrimi işte budur.
Bu devrimin bir de “programı” vardır. Tarihte hakikaten
istisnai bir yer tutan bu metni paylaşmak istiyorum. (Uzun kabul edilebilecek
alıntıyı Edgar Snow’un Uzun Devrim kitabından yapıyorum. Olcay Göçmen’in
çevirdiği kitabın 249-61. Sayfalarından aktarıyorum.)
ÇKP MERKEZ KOMİTESİ 11. GENEL TOPLANTISI KARARLARI
16 MADDELİK KÜLTÜR
DEVRİMİ PROGRAMI, 1966
1 — Başlamakta olan Büyük Proleter Kültür Devrimi, kişilerin
ruhuna kadar nüfuz eden büyük bir devrimdir ve ülkemizdeki sosyalist devrimin
gelişmesinde yeni bir aşama, daha derin ve yaygın bir aşama meydana
getirmektedir.
Parti’nin Sekizinci Merkez Komitesinin 10. Genel
Toplantısında Mao Zedung Yoldaş şöyle dedi: Bir siyasî iktidarı alaşağı etmek
için, her şeyden önce, daima kamuoyu yaratmak, ideolojik alanda çaba sarfetmek
gerekir. Bu, karşı devrimci sınıf için olduğu kadar devrimci sınıf için de
geçerlidir. Mao Zedung Yoldaşın bu tezi, pratikte tamamen doğrulanmıştır.
Burjuvazi, devrilmiş olduğu halde hâlâ, kitleleri baştan
çıkarmak, akıllarını çelmek ve bir geri dönüşü tezgahlayabilmek için sömürücü
sınıfların eski fikirlerini, kültürünü, gelenek ve alışkanlıklarını kullanmaya
çalışıyor. Proletarya bunun tam tersini yapmalıdır; burjuvazinin ideolojik alandaki
her saldırısını göğüslemeli ve bütün toplumun zihinsel görünümünü değiştirmek
için proletaryanın yeni fikirlerini, kültürünü, gelenek ve alışkanlıklarını
kullanmalıdır. Bugün hedefimiz, kapitalist yolu tutan mevki sahiplerine karşı
mücadele etmek ve onları ezmek; gerici burjuva akademik «otoritelerini» ve
burjuvazinin ve bütün diğer sömürücü sınıfların ideolojisini eleştirmek ve
reddetmek; ve sosyalist sistemin gelişip güçlenmesini kolaylaştırmak üzere
eğitimi, edebiyatı, sanatı ve üst yapının sosyalist İktisadî temele uymayan
bütün diğer kısımlarını dönüşüme uğratmaktır.
2 — İşçi, köylü, asker, devrimci aydın ve devrimci kadro
yığınları, bu büyük kültür devriminin temel gücünü oluşturmaktadırlar, önceden
bilinmeyen çok sayıda devrimci genç, cesur ve cüretli öncüler haline gelmiştir.
Eylemde canlı ve zekidirler. Duvar afişleri ve büyük tartışmalar yoluyla
meseleleri sonuna kadar tartışıyorlar, burjuvazinin açık ve gizli
temsilcilerini derinlemesine teşhir ediyorlar, eleştiriyorlar ve onlara kararlı
saldırılar yöneltiyorlar. Böyle büyük bir devrimci hareket içinde, şu veya bu
türden hatalar yapmaları kaçınılmazdır ama esas devrimci yönelişleri başından
beri doğru olmuştur. Bu, Büyük Proleter Kültür Devriminin esas akımıdır. Büyük
Proleter Kültür Devriminin üzerinde ilerlemeye devam ettiği ana yöndür.
Kültür devrimi bir devrim olduğuna göre, kaçınılmaz olarak
direnişle karşılaşmaktadır. Bu direniş, esas olarak, Partiye sızmış olan
kapitalist yolcu mevki sahiplerinden gelmektedir. Bu, aynı zamanda, toplumdaki
eski alışkanlıkların gücünden gelmektedir. Şu sırada, bu direniş hâlâ oldukça
güçlü ve inatçıdır. Ne var ki, Büyük Proleter Kültür Devrimi, sonuç olarak
karşı durulmaz bir genel eğilimdir. Kitleler bir kere tamamen harekete
geçirildi mi bu direnişin çabucak yıkılacağına dair birçok gösterge vardır.
Direniş oldukça güçlü olduğu için, bu mücadelede geri
dönüşler, hatta tekrar tekrar geri dönüşler olacaktır. Bunun bir zararı yoktur.
Bu proleteryayı ve diğer emekçi halkı, özellikle genç kuşağı çelikleştirir,
onlar için öğretici olur, onlara tecrübe kazandırır ve devrim yolunun dümdüz
olmadığını, inişli çıkışlı olduğunu anlamalarına yardım eder.
3 — Bu büyük kültür devriminin sonucunu Parti önderliğinin
kitleleri cesaretle harekete geçirmeye cesaret edip etmemesi tayin edecektir.
Bugün, çeşitli düzeylerdeki Parti örgütlerinde, kültür
devrimi hareketine önderlik etmekle ilgili olarak dört farklı durum vardır:
(1) Parti örgütlerinin başında
olan kişilerin hareketin önünde yer aldığı ve kitleleri cesaretle harekete
geçirmeğe cüret ettiği durum vardır. Bunlar, cesareti herşeyin üstünde
tutuyorlar; yılmaz Komünist savaşçılar ve Başkan Mao’nun iyi öğrencileridirler.
Duvar afişlerini ve büyük tartışmaları savunuyorlar. Kitleleri, her türlü
hayalet ve canavarı teşhir etmeye ve sorumlu mevkilerdeki kişilerin
çalışmasındaki eksik ve hataları eleştirmeye teşvik ediyorlar. Bu doğru
önderlik, proleter siyasetini öne geçirmenin ve Mao Zedung düşüncesini rehber
kabul etmenin sonucudur.
(2) Birçok birimde, sorumlu
kişiler, bu büyük mücadeleye önderlik görevi konusunda çok yetersiz bir
anlayışa sahiptirler, önderlikleri bilinçli ve etkin olmaktan uzaktır ve
dolayısıyla kendilerini aciz ve zayıf bir durumda bulmaktadırlar. Korkuyu
herşeyin önüne geçiriyor, modası geçmiş yöntem ve kurallara sarılıyorlar,
alışılmış uygulamalardan kopmak ve ileri gitmek konusunda gönülsüz
davranıyorlar. Yeni düzen, kitlelerin devrimci düzeni karşısında gafil
avlanmışlar ve bunun sonucu olarak önderlikleri durumun gerisinde, kitlelerin
gerisinde kalmıştır.
(3) Bazı birimlerde, geçmişte şu
veya bu türden hatalar işlemiş olan sorumlu kişiler, kitlelerin kendilerini
açığa çıkaracağından korktuklarından, korkuyu herşeyin önüne geçirmeye daha da
yatkındırlar. Aslında, ciddi olarak öz-eleştiri yaparlar ve kilelerin
eleştirisini kabul ederlerse, Parti ve kitleler onların hatalarını hoş
göreceklerdir. Ama eğer sorumlu kişiler böyle davranmazlarsa, hata yapmaya
devam edecekler ve kitle hareketine engel teşkil edeceklerdir.
(4) Bazı birimler, Partiye sızmış
olup kapitalist yolu tutan kişilerin kontrolü altındadır. Bu gibi mevki
sahipleri, kitleler tarafından teşhir edilmekten müthiş korkuyorlar ve
dolayısıyla kitle hareketini bastırmak için mümkün olan her çareyi
araştırıyorlar. Hareketi yolundan saptırmak amacıyla, hücum hedeflerini
değiştirmek ve karayı ak göstermek gibi taktiklere başvuruyorlar. Kendilerini
çok tecrit olmuş ve dümenlerini artık eskisi gibi yürütemez bir halde bulunca
entrikalara daha da fazla başvuruyor, insanları sırtlarından vuruyor, dedikodular
yayıyor ve devrim arasındaki ayırımı ellerinden geldiği kadar bulandırıyorlar.
Bunların hepsini, devrimcilere saldırmak amacıyla yapıyorlar.
Parti Merkez Komitesinin her düzeydeki Parti komitelerinden
istediği şudur: Doğru önderlikte sebat etmek; cesareti herşeyin üstünde tutmak;
cesaretle kitleleri harekete geçirmek; acz ve yetersizlik varsa bu durumu
değiştirmek; hata yapmış fakat kendilerini düzeltmek isteyen yoldaşları, manevi
yüklerini sırtlarından atmak ve mücadeleye katılmak yolunda teşvik etmek; ve
yönetici görevlerdeki bütün kapitalist yolu tutan mevki sahiplerini tasfiye
ederek proleter devrimcilerinin önderliği yeniden ele geçirmelerini sağlamak.
4 — Büyük Proleter Kültür Devriminde tek yöntem kitlelerin
kendi kendilerini kurtarmalarıdır. Onlar adına hareket etme yöntemi
kullanılmamalıdır.
Kitlelere güven, onlara dayan ve inisiyatiflerine saygı
göster. Karışıklıktan korkma. Başkan Mao bize sık sık, devrimin o kadar düzgün,
yumuşak, ılımlı, merhametli, nazik, ölçülü ve alicenap olamayacağını söylemiştir.
Bırak, kitleler kendilerini bu büyük devrimci hareket içinde eğitsinler ve
doğruyla yanlışı doğru hareket tarzı ile hatalı hareket tarzını ayırdetmeyi
öğrensinler.
Kitlelerin doğru görüşleri berraklaştırmalarını, yanlış
görüşleri eleştirmelerini ve bütün hayaletlerle canavarları teşhir etmelerini
sağlamak amacıyla meseleleri tartışmak için duvar afişlerinden ve büyük
tartışmalardan hakkıyla yararlan. Bu yolla kitleler mücadele süreci içinde
siyasi bilinçlerini yükseltmek, yetenek ve becerilerini geliştirmek, doğruyu
yanlıştan ayırdetmek ve bizimle düşman arasında kesin bir çizgi çekebilmek
olanağını bulacaklardır.
5 — Düşmanlarımız kimlerdir? Dostlarımız kimlerdir? Bu,
devrim için birinci derecede önemli bir sorudur ve aynı şekilde büyük kültür
devrimi için de birinci derecede önemli bir sorudur.
Parti önderliği, solu keşfetmede, solun saflarını
geliştirmek ve güçlendirmekte başarılı olmalı ve sıkıca ihtilâlci sola
dayanmalıdır. Hareket sırasında en gerici sağcıları tamamen tecrit etmenin, ortadakileri
kazanmanın ve büyük çoğunlukla birleşmenin tek yolu budur. Böylece hareketin
sonunda kadroların yüzde 95’inden fazlasının ve kitlelerin yüzde 95’inden
fazlasının birliğini sağlayacağız.
Bütün güçleri, bir avuç aşırı gerici burjuva sağcıya ve karşı-devrimci
revizyoniste vurmak için topla ve Partiye, sosyalizme, Mao Zedung Düşüncesine
karşı işledikleri suçları tam anlamıyla teşhir et ve deştir, böylece onları
azami derecede tecrit et.
Bugünkü hareketin esas hedefi Parti içindeki kapitalist yolu
tutan mevki sahipleridir.
Parti düşmanı, sosyalizm düşmanı sağcılarla, Partiyi ve
sosyalizmi destekleyen fakat yanlış bir şey söylemiş, yapmış veya bazı kötü
makaleler veya diğer eserler yazmış olanlar arasında kesin bir ayırım yapmaya
dikkat edilmelidir.
6 — İki farklı türden çelişme arasında, halk içindeki
çelişmeler ile bizimle düşman arasındaki çelişmeler arasında kesin bir ayırım
yapılmalıdır. Halk içindeki çelişmeler, bizimle düşman arasındaki çelişmelere
çevrilmemelidir; aynı şekilde, bizimle düşman arasındaki çelişmeler de halk
içindeki çelişmeler gibi görülmemelidir.
Kitlelerin farklı görüşler taşımaları olağandır. Farklı
görüşler arasında çatışma kaçınılmaz, zorunlu ve yararlıdır. Olağan ve uzun
tartışmalar sırasında kitleler neyin doğru olduğunu kavrayacaklar, yanlışları
düzeltecekler ve yavaş yavaş fikir birliğine ulaşacaklardır.
Tartışmalarda kullanılacak yöntem, gerçekleri ortaya koymak,
meseleleri enine boyuna tartışmak ve mantık yoluyla ikna etmektir. Farklı
görüşler taşıyan, bir azınlığı bastırmak için zor kullanmak yöntemine izin
verilemez. Azınlık korunmalıdır, çünkü bazan gerçek azınlıktan yanadır. Azınlık
hatalı bile olsa, kendi görüşlerini savunmalarına ve korumalarına izin verilmelidir.
Bir tartışma olduğu zaman baskı ve zorla değil, ikna yoluyla
yönetilmelidir.
Tartışma sırasında her devrimci meseleleri kendi başına
düşünmede yetenekli olmalı ve düşünmeye cesaret etmek, konuşmaya cesaret etmek,
eylemde bulunmaya cesaret etmek Komünist ruhunu geliştirmelidir. Aynı esas
devrimci yönelişe sahip olmak şartıyla, devrimci yoldaşlar, birliği
güçlendirmek amacıyla yan meseleler üzerinde bitmez tükenmez tartışmalar
yapmaktan kaçınmalıdırlar.
7 — Bazı okullarda, birimlerde ve kültür devrimi çalışma
ekiplerinde, sorumlu kişilerden bazıları kendilerine karşı duvar afişleri asan
kitlelere karşı saldırılar düzenlemişlerdir. Hatta bu kişiler şöyle sloganlar
bile ileri sürmüşlerdir: Bir birimin ya da çalışma ekibinin önderlerine karşı
çıkmak, Parti Merkez Komitesine karşı çıkmak demektir, Parti’ye ve sosyalizme
karşı çıkmak demektir, karşı-devrim demektir. Bu şekilde indirdikleri
darbelerin, bazı gerçekten devrimci eylemcilere isabet etmesi kaçınılmazdır.
Bu, yöneliş meseleleri konusunda bir hatadır, bir çizgi hatasıdır ve kesinlikle
hoş görülemez.
Ciddi ideolojik hataları olan birtakım kişiler ve özellikle
bazı Parti ve sosyalizm düşmanı sağcılar, kitle hareketindeki bazı hata ve
eksiklerden yararlanarak dedikodu ve söylentiler yayıyor, kasıtlı bir şekilde
kitlelerin bir kısmını «karşı-devrimciler» olarak damgalayarak ajitasyona
girişiyorlar. Böyle yankesicilere dikkat etmek ve oyunlarını zamanında teşhir
etmek gerekir.
Hareket süresince cinayet, kundakçılık, zehirleme, sabotaj
veya devlet sırlarının çalınması gibi suçları işlediklerine dair kesin delil
olan aktif karşı-devrimcilerin kanuna uygun olarak cezalandırılması dışında,
hareket içinde ortaya çıkan meselelerden dolayı üniversite, kolej, orta ve ilk
okullardaki öğrencilere karşı hiçbir tedbir alınmamalıdır. Mücadelenin esas
amacından uzaklaştırılmasını önlemek için, her ne sebeple olursa olsun,
kitlelerin veya öğrencilerin birbiriyle mücadele etmelerini teşvik etmeye izin
verilemez. Sağcı oldukları ispat edilenler bile, her olayın kendi şartlarını
gözönünde tutarak hareketin daha sonraki bir aşamasında ele alınmalıdırlar.
8 — Kadrolar, kabaca, şu dört kategoriye ayrılır:
(1) iyi.
(2) Nispeten iyi,
(3) Ciddi hatalar işlemiş fakat
Parti ve sosyalizm düşmanı sağcılar haline gelmemiş olanlar.
(4) Az sayıda Parti ve sosyalizm
düşmanı sağcılar.
Normal olarak, ilk iki kategori (iyi ve nispeten iyi
olanlar) büyük çoğunluğu oluştururlar.
Parti düşmanı, sosyalizm düşmanı sağcılar iyice teşhir
edilmeli, darbe vurulmalı, çökertilmen, itibarları ve etkinlikleri tamamen yok
edilmelidir. Aynı zamanda, yeni bir sayfa açabilmeleri için kendilerine açık
bir kapı da bırakılmalıdır.
9 — Büyük Proleter Kültür Devriminde birçok şey ortaya
çıkmaya başlamıştır. Kültür devrimi grupları, komiteleri ve okullarda ve
birimlerde kitleler tarafından yaratılan diğer örgütlenme biçimleri yeni
şeylerdir ve büyük tarihî öneme sahiptirler.
Bu Kültür Devrimi grupları, komiteleri ve kongreleri,
kitlelerin Komünist Partisinin önderliği altında kendilerini eğittikleri mükemmel
yeni örgütlenme biçimleridir. Bunlar Partimizi kitlelerle yakın bir ilişki
halinde tutmak için mükemmel birer köprüdür. Bunlar proleter kültür devriminin
iktidar organlarıdırlar.
Proletaryanın, bütün sömürücü sınıfların binlerce yıllık
mirası olan eski fikirlere, kültüre, gelenek ve alışkanlıklara karşı
mücadelesi, zorunlu olarak uzun, çok uzun bir zaman alacaktır. İşte bu yüzden,
kültür devrimi grupları, komiteleri ve kongreleri geçici değil, sürekli, kalıcı
kitle örgütleri olmalıdır. Bunlar, sadece kolejler, okullar, hükümet ve diğer
örgütler için değil, aynı zamanda genel olarak fabrikalar, madenler, diğer
işletmeler, şehir semtleri ve köyler için de uygundur.
Kültür devrimi gruplarına ve komitelerine üye ve kültür
devrimi kongrelerine delege seçmek için, Paris Komünündekine benzer bir genel
seçim sistemi koymak gerekir. Aday listeleri, geniş tartışmalar sonucunda
devrimci kitleler tarafından önerilmeli ve seçimler, kitlelerin listeleri
tekrar tekrar tartışmasından sonra yapılmalıdır.
Kitleler, her zaman kültür devrimi grup ve komitelerinin
üyelerini ve kültür devrimi kongrelerine seçilen delegeleri eleştirme hakkına
sahiptirler. Eğer bu üyelerin delegelerin yetersiz oldukları ortaya çıkarsa,
seçim yoluyla değiştirilebilirler veya tartışmadan sonra kitleler tarafından
geri çağrılabilirler.
Kolej ve okullardaki kültür devrimi grupları, komiteleri ve
kongreleri, esas olarak devrimci öğrencilerin temsilcilerinden oluşmalıdır.
Aynı zamanda, devrimci öğretim üyeleri ve işçilerin belli sayıda temsilcisi de
bulunmalıdır.
10 — Büyük Proleter Kültür Devriminde en önemli bir görev,
eski eğitim sistemini ve eski öğretim ilke ve yöntemlerini değiştirmektir.
Bu büyük kültür devriminde, okullarımıza burjuva
entelektüellerinin hakim olması durumu tamamen değiştirilmelidir.
Her türden okulda, Mao Zedung yoldaşın önerdiği, eğitimin
proleter siyasetine hizmet etmesi ve eğitimin üretici çalışma ile
birleştirilmesi akıl ve fizik yönünden gelişmelerini ve sosyalist bilince ve
kültüre sahip emekçiler haline gelmelerini sağlamalıyız.
Öğrenim süresi kısaltılmalıdır. Dersler daha az ve daha iyi
olmalıdır, öğretim materyali tamamen değiştirilmeli, bazı durumlarda buna,
karmaşık materyeli basitleştirerek başlanmalıdır. Esas görevleri öğrenim
olmakla birlikte, öğrenciler başka şeyler de öğrenmelidirler. Yani derslerine
ek olarak sanayi çalışmasını, çiftçiliği ve askerî işleri öğrenmeli ve
burjuvaziyi eleştirerek kültür devrimi mücadelelerinde yer almalıdırlar.
11 — Kültür devrimi kitle hareketi sürecinde, burjuva ve feodal ideolojinin eleştirilmesi, proleter dünya görüşünün ve Marksizm-Leninizm-Mao Zedung Düşüncesinin yayılması ile iyi bir şekilde birleştirilmelidir.
Parti’ye sızmış olan tipik burjuva temsilcilerine ve tipik
gerici burjuva akademik «otoritelere» karşı eleştiriler düzenlenmelidir. Ve bu
eleştiri felsefe, tarih, ekonomik politik ve eğitim alanlarındaki, sanat ve
edebiyat eser ve teorilerindeki, tabii bilimler teorilerindeki ve diğer
alanlardaki çeşitli gerici görüşlerin eleştirisini kapsamalıdır.
Herhangi bir kimsenin ismi verilerek basında
eleştirilmesine, aynı düzeydeki Parti komitesi tarafından konuyu tartışarak
karar verilmeli ve bazı durumlarda onaylanmak üzere bir üst düzeydeki Parti
komitesine sunulmalıdır.
12 — Bugünkü hareket içinde, yurtsever oldukları, enerjik
bir şekilde çalıştıkları, Parti’ye ve sosyalizme karşı olmadıkları ve herhangi
bir ülkeyle kanunsuz ilişkiler sürdürmedikleri sürece, bilim adamları,
teknisyenler ve sıradan görevlilere «birlik, eleştiri, birlik» siyasetini
uygulamaya devam etmeliyiz. Katkıları olan bilim adamlarına ve bilimsel ve
teknik personele özel bir özen gösterilmelidir. Bunların dünya görüşlerini ve
çalışma tarzlarını yavaş yavaş değiştirmelerine yardım etmek için çaba
sarfedilmelidir.
13 — Büyük ve orta büyüklükteki şehirlerdeki kültür ve
eğitim birimleri ile Parti ve hükümetin yönetim organları, bugünkü proleter
kültür devriminin yoğunlaştığı noktalardır.
Büyük Kültür Devrimi, hem şehirlerde hem de köylük
bölgelerde Sosyalist Eğitim Hareketini zenginleştirmiş ve daha yüksek bir
düzeye çıkarmıştır. Bu iki hareketi sıkıca birbirine bağlı bir şekilde yönetmek
için çaba gösterilmelidir. Bu amaca ulaşmak için, somut şartların ışığında
çeşitli bölge ve kesimlerde gerekli düzenlemeler yapılabilir.
Şu anda köylük bölgelerde ve şehirlerdeki işletmelerde
yürütülmekte olan Sosyalist Eğitim Hareketi, ilk düzenlemelerin uygun olduğu ve
hareketin iyi yürütüldüğü yerlerde bozulmamak, ilk düzenlemelere uygun olarak
sürdürülmelidir. Bununla beraber, bugünkü Büyük Proleter Kültür Devriminde
ortaya çıkan meseleler tartışılmak üzere uygun bir zamanda kitlelerin önüne
götürülmeli, böylece proletarya ideolojisi daha da canlı bir şekilde yayılmak
ve burjuva ideolojisi çökertilmelidir.
Bazı yerlerde, Büyük Proleter Kültür Devrimi, Sosyalist
Eğitim Hareketine hız vermek ve siyaset, ideoloji, örgütlenme ve ekonomi
alanlarında temizlik yapmak için odak noktası olarak kullanılıyor. Mahalli
Parti Komitesinin uygun bulduğu yerlerde aynı şey yapılabilir.
14 — Büyük Proleter Kültür Devriminin amacı insanların
ideolojisini devrimcileştirmek ve sonuç olarak bütün çalışma alanlarında daha
büyük; daha çabuk, daha iyi ve daha ekonomik sonuçlar elde etmektir. Kitleler
tam anlamıyla harekete geçirilir, gerekli düzenlemeler yapılırsa, biri diğerine
engel olmadan hem kültür devrimini hem de üretimi sürdürmek ve bütün
çalışmalarımızda yüksek verimlilik sağlamak mümkündür.
Büyük Proleter Kültür Devrimi, ülkemizdeki sosyal üretici
güçlerin gelişmesi için güçlü bir itici güçtür. Büyük kültür devrimini rejimin
gelişmesinin karsısına koyan her fikir yanlıştır.
15 — Silahlı kuvvetlerde kültür devrimi ve Sosyalist Eğitim
Hareketi Merkez Komitesi Askeri Komisyonunun ve Halk Kurtuluş Ordusu Genel
siyasi Bölümünün talimatlarına uygun olarak yürütülmelidir.
16 — Büyük Proleter Kültür Devriminde Mao Zedung
Düşüncesinin yüce kızıl bayrağını yüksek tutmak ve proleter siyasetini hakim
kılmak çok önemlidir. Başkan Mao Zedung’un eserlerinin yaratıcı bir şekilde
incelenmesi ve uygulanması hareketi, işçi köylü ve asker kitleleri, kadrolar ve
aydınlar arasında yürütülmeye devam edilmelidir. Mao Zedung Düşüncesi, kültür
devriminde eylem kılavuzu olarak alınmalıdır.
Bu karmaşık büyük kültür devriminde her düzeydeki Parti
komiteleri, Başkan Mao’nun eserlerini her zamankinden daha bilinçli ve yaratıcı
bir şekilde incelemeli ve uygulamalıdır, özellikle Başkan Mao’nun kültür
devrimi ve Partinin önderlik yöntemleriyle ilgili şu yazılarını tekrar tekrar
okumalıdırlar: Yeni Demokrasi Üzerine, Yenan Sanat ve Edebiyat Formunda
Konuşmalar, Halk İçindeki Çelişmelerin Doğru Ele Alınması üzerine, Çin Komünist
Partisinin Propaganda Çalışması üzerine, Milli Konferansındaki Konuşma,
önderlik Yöntemlerine ilişkin Bazı Meseleler ve Parti Komitelerinin Çalışma
Yöntemleri.
Her düzeydeki parti komiteleri, Başkan Mao’nun yıllar
boyunca verdiği talimatlara uygun hareket etmeli, yani «kitlelerden kitlelere»
kitle çizgisini tam anlamıyla uygulamalı ve öğretmen olmadan önce öğrenci
olmalıdırlar. Tek yanlı ve dar kafalı olmamaya çalışmalıdırlar. Materyalist
diyalektiğe sarsılmalı ve metafiziğe ve skolastiğe karşı çıkmalıdırlar.
Büyük Proleter Kültür Devrimi, başında Mao Zedung Yoldaş’ın
bulunduğu Parti Merkez Komitesi’nin önderliğinde mutlaka parlak zafere
ulaşacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder